Sebuah Usaha Melupakan by Boy Candra

By anakdenesor - Wednesday, May 15, 2019


Good Morning peeps..just finish reading Sebuah Usaha Melupakan by Boy Candra



"Akhirnya aku belajar melepasmu bukan karena aku tidak lagi mencintaimu. Bukan juga karena sayangku sudah habis di dalam hati. Namun aku sadar, mencintaimu sendirian bukanlah cinta yang wajar"

Buku ini merupakan catatan peribadi penulis. Merupakan usaha sang penulis untuk melupakan semua kisah yang pernah terjadi. Bukan lah guide untuk cara melupakan bekas kekasih tapi this book more to writer's life, his feelings.

Melupakan sesuatu atau seseorang bukanlah suatu proses yang mudah. Penulis sendiri menghabiskan setahun lamanya untuk akhirnya melepaskan sesuatu yang kini bukan lagi miliknya. AD suka buku ni sebab the words yang penulis gunakan, situasi yang based on real life, yeah hampir semua orang mengalami fasa sakitnya ditinggalkan..satu keadaan dimana hati memerlukan kekuatan untuk berusaha melupakan segala kenangan and for AD buku ini mewakili segala keperitan yang dialami pada suatu ketika dahulu.

Cara penulisan yang santai dengan dibahagikan dengan chapter yang pendek pendek memudahkan untuk membaca. Kenbanyakkan ceritanya mengenai pengkhianatan, proses pemulihan perasaan, sehinggalah penulis berjaya menemukan cerita cinta yang baru. Hanyalah bahan bacaan yang santai dan diselang selikan dengan qoutes yang deep. Buku ini isinya bukan hanya soal melupakan tapi juga tentang kehilangan dan melepaskan.

"Tidak semua orang benar-benar berani melepaskan meski sudah dibunuh paksa hatinya"

"Aku melayang-layang tanpa tujuan jatuh ke tanah lalu dipaksa menyerah. Dipaksa ikhlas akan hal-hal yang tak ingin kulepas." 

  • Share:

You Might Also Like

6 Comments

  1. best dia punya petikan tuh... mesti buku tu pun seronok di baca kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. best la bg AD sbb jarang la kita baca luahan hati seorang lelaki kan..die mmg tulis dari hati ni..ase pure sgt

      Delete
  2. sy suka semua puisi yg ditulis oleh Boy Candra.. Tak pernah tak best! Mana beli buku tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan! boy candra dengan tere liye! mmg minat habis la diaorg ni..btw sis i download je buku tu

      Delete
  3. Menariknya AD.. teringin pula nak cari..

    ReplyDelete