A book you can finish in a day

Monday, January 16, 2017


Buku ini telah ditulis oleh gadis cilik singaporean. By the time die menulis umur die baru 14 tahun. Gabby seorang yang sangat berbakat, dari kecil lagi dia sudah didedahkan dengan dunia penulisan..mewarisi bakat menulis daripada ibunya yang juga seorang penulis dan di inspirasikan sedikit daripada kisah hidupnya dia menghasilkan trilogy,iaitu RUN,HIDE,SEEK.



Permulaan buku pertama ini dengan mengisahkan seorang gadis 15 tahun (Kayla)yang kehilangan ingatan secara tiba-tiba telah terbangun dari koma diselamatkan oleh sekumpulan remaja. Di manakah golongan dewasa?Satu yang kayla perasan ketika itu adalah kehilangan golongan dewasa.Seolah olah mereka disembunyikan..dan golongan muda dibiarkan di jalanan. Semuanya bermula ketika TNI iaitu The Nature Initiative menjadi popular. Mereka bimbang dengan bagaimana caranya makanan diproses di serata dunia. Ini kerana ketika itu manusia terlalu taksub dengan genetik bahan makanan yang telah diubah suai seperti sayur dan buah buahan. Para peladang mula meng clon haiwan ternakan manakala haiwan di berjaya di clon itu pula  tidak boleh reproduce. Sebagai alternatif lain..mereka mula menggabungkan haiwan yang di clon dan haiwan yang normal untuk menghasilkan baka baru...namun masalh lagi bertambah buruk apabila haiwan yang di clon dan haiwan yang normal semuanya tidak dapat reproduce lagi.

Disini bermulanya penggembaraan para remaja bagi mencari makanan dan bagaimana caranya mereka untuk terus survived. Ternyata tumbuhan yang di clon juga telah memberi effect pada manusia.Mereka yang memakan makanan yang di clon telah memberikan satu tindak balas pada mereka yang menyebabkan mereka menjadi zombie atau easters di dalam buku ini..dan easters tersebut adalah golongan dewasa..no wonder diaorg xde..Now kayla dan rakan harus menyelamatkan diri daripada easters and mencari jalan untuk menyelesaikan masalah ini.

Suddenly i'm in love dengan karakter kayla..bagaimana dia cuba menyelesaikan masalah,still berfikiran rasional walaupun ketika saat saat kritikal. Buku ini juga dicalonkan sebagai salah satu buku Battle of the Book(Novel Knockout) pertandingan di antara sekolah.Lucky to me, sempat berjumpa face to face dengan penulis buku ini ketika kami mengadakan book week pada tahun 2014 dan beliau adalah salah seorang daripada author yang kami jemput.



psst:abaikan sye yg comot itu (throwback picture 2014)
Powered by Blogger.